O potrzebie budowy dróg ekspresowych i ich znaczeniu dla rozwoju regionu dyskutowano podczas Podlaskiej Debaty Drogowej, która odbyła się w Białymstoku. Jednym z prelegentów podczas tego spotkania był Burmistrz Miasta Bielsk Podlaski Jarosław Borowski.
W Białostockim Parku Naukowo-Technologicznym burmistrz Borowski opowiadał o problemach miejscowości, przez które przebiegają drogi krajowe. Mówił o konieczności budowy nowych dróg szybkiego ruchu i ich wpływie na rozwój lokalnej przedsiębiorczości. Jednocześnie podkreślał, że nowe drogi powinny być tak zaprojektowane, by dawały impuls do wzrostu leżących przy nich miast, a przede wszystkim służyły dla dobra ich mieszkańców. Burmistrz Jarosław Borowski zwracał też uwagę na kwestię starodroży, czyli obecnych dróg krajowych, które po powstaniu nowych tras ekspresowych przeszłyby spod zarządu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad pod opiekę samorządów (najprawdopodobniej Wojewódzkiego Zarządu Dróg).
Uczestnicy debaty byli zgodni w tym, że przebieg dróg ekspresowych na Podlasiu powinien służyć regionowi i wspierać jego szanse rozwojowe, wynikające z położenia na skrzyżowaniu ważnych szlaków tranzytowych. Otwierając konferencję prezes Polskiego Kongresu Drogowego Zbigniew Kotlarek przypomniał, że idea przeprowadzenia takiej debaty narodziła się w listopadzie ub. roku podczas konferencji w Łańcucie z udziałem m.in. premier Beaty Szydło i samorządów województw Polski Wschodniej. Konferencja zorganizowana była w 10 lat po podpisaniu międzyrządowej deklaracji Polski, Litwy, Słowacji i Węgier o utworzeniu drogowego szlaku Via Carpatia. W Polsce ma on biec od granicy z Litwą w Budzisku do granicy ze Słowacją w Barwinku, przez Białystok, Bielsk Podlaski, Lublin i Rzeszów. Także wówczas w Łańcucie marszałek województwa podlaskiego Jerzy Leszczyński złożył podpis pod deklaracją o współdziałaniu samorządów na rzecz wpisania szlaku Via Carpatia na całej długości do sieci bazowej transeuropejskich korytarzy drogowych TEN-T, co zapewniłoby finansowanie jego budowy.
W trakcie Podlaskiej Debaty Drogowej mówiono m.in. o rożnych pomysłach na przebieg „Via Carpatii” po północnej stronie Białegostoku, a także przypominano o historii tej inwestycji, nad którą pracę rozpoczęto już przed ponad dekadą. Później jednak decyzje na szczeblu rządowym i unijnym jej realizacje wyhamowały. Aktualne plany budowy dróg krajowych w województwie podlaskim przedstawił nowy Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Krzysztof Kondraciuk. Profesor Władysław Gardziejczyk z Politechniki Białostockiej mówił o szansach i obawach związanych z perspektywą rozbudowy sieci drogowej, zaś dr Władysław Kwiatkowski z Parku Krajobrazowego Puszczy Knyszyńskiej nawiązywał do wymogów ochrony obszarów cennych przyrodniczo. Obok Burmistrza Miasta Bielsk Podlaski podczas Debaty wystąpili też inni samorządowcy: Zastępca Prezydenta Białegostoku Adam Poliński i Prezydent Suwałk Czesław Renkiewicz. Debatę podsumowano w panelu dyskusyjnym, którego uczestnikiem był Jan Mikołuszko, Przewodniczący Rady Nadzorczej Unibep SA w Bielsku Podlaskim.
Wydarzenie miało miejsce 20.02.2017
Imieniny obchodzą
Agnieszka
Emilia
Roman
24
niedziela
listopad 2024