Kilkaset osób wzięło udział w spotkaniu informacyjno-konsultacyjnym, które dotyczyło planów powstania drogi ekspresowej S19 (Białystok – Lublin) wraz z obwodnicą zachodnią Bielska Podlaskiego oraz fragmentu drogi krajowej DK66 (Zambrów – Połowce) z obwodnicą południową naszego miasta.
Spotkanie odbyło się 7 lutego 2017 roku w Bielskim Domu Kultury, a zostało zorganizowane przez projektanta – firmę Trakt z Katowic oraz inwestora – Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Marcin Machura z Traktu przedstawił przebieg nowych dróg w okolicach Bielska i usytuowanie dwóch węzłów drogowych: „Bielsk Podlaski Północ” i „Bielsk Podlaski Zachód”, a Jacek Sokołowski z GDDKiA opowiedział o procedurach obowiązujących podczas realizacji tak wielkiej inwestycji, która ma strategiczne znaczenie dla rozwoju wschodniej Polski.
W trakcie spotkania licznie zgromadzeni mieszkańcy Miasta Bielsk Podlaski i Gminy Wiejskiej Bielsk Podlaski mogli wysłuchać informacji o planowanej inwestycji, obejrzeć mapy sytuacyjne z rozrysowanym przebiegiem nowych dróg oraz wyrazić swoje uwagi i wnioski do przedstawianych materiałów.
Ma rozwijać, a nie ograniczać
Najwięcej uwag dotyczyło projektowanej obwodnicy południowej w ciągu drogi krajowej DK66, której przebieg zaplanowano od ul. Brańskiej do ul. Kleszczelowskiej m.in. poprzez dzielnicę Studziwody. Mieszkańcy sugerowali, by nową drogę przesunąć w kierunku południowym i w ten sposób oddalić ją od istniejącej zabudowy. Argumentowali, iż podobne plany powstawały przed dekadą, ale wówczas Studziwody nie były jeszcze tak rozbudowane. Ich argumenty poparł też obecny podczas spotkania Burmistrz Jarosław Borowski.
- Dziesięć lat temu miasto wyglądało inaczej i nikt nie planował, że przez nasze ulice będą przelewały się potoki samochodów ciężarowych zmierzających do zakładów Ikei. Dziś południowa obwodnica z tak planowanym przebiegiem nie byłaby już bodźcem do rozwoju miasta, a raczej jego ograniczeniem – mówił Jarosław Borowski, Burmistrz Miasta Bielsk Podlaski.
Burmistrz zapewniał też, że Urząd Miasta zwracał się do inwestora – Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – z prośbą o przesunięcie planowanej drogi na południe, jednak uzyskał odpowiedź odmowną popartą argumentem, że zmiana planów wydłuży okres realizacji inwestycji.
- Jednak planując tak ważną budowę nie można robić tego wbrew oczekiwaniom i interesowi mieszkańców – podkreślał burmistrz. – Trzeba nadal szukać najlepszego rozwiązania, nawet jeśli ma to wpłynąć na czas realizacji inwestycji. Na obwodnicę czekamy już lat 40, to dodatkowe dwa lata poczekać też możemy.
Nowoczesna droga jest niezbędna
Uwagi części obecnych na spotkaniu mieszkańców dotyczyły też przebiegu zachodniej obwodnicy Bielska przebiegającej w pobliżu Augustowa. Nikt nie kwestionował jednak konieczności wybudowania drogi ekspresowej S19 oraz nowoczesnych obwodnic Bielska Podlaskiego. Podnoszono kwestię wielu groźnych wypadków, do których dochodzi przy obecnych rozwiązaniach komunikacyjnych i wąskich drogach DK19 (do Białegostoku i Siemiatycz) oraz DK66 (do Brańska i Kleszczel). Podkreślano uciążliwości, z jakimi zmagają się tysiące mieszkańców Bielska i okolic, którzy od lat mieszkają w sąsiedztwie dróg, po których dziś odbywa się ciężki ruch tranzytowy. Wyprowadzenie tego ruchu za miasto ułatwiłoby ludziom życie, a także usprawniło poruszanie się samochodów po samym Bielsku.
- Każdy zgadza się, że nowoczesne drogi są potrzebne dla rozwoju wszystkich regionów naszego kraju, więc też i dla województwa podlaskiego – mówił Jarosław Sokołowski z białostockiego oddziału GDDKiA. – I wszystkie tego typu spotkania informacyjne mają podobny przebieg: ludzie chcą dróg, ale pod warunkiem, że będą one zaprojektowane z dala od ich działek. Niestety, wszędzie są czyjeś domy i działki. Można tworzyć kolejne warianty, ale każdy z nich spotka się z protestem jakiejś grupy ludzi.
Organizatorzy spotkania z firmy Trakt i GDDKiA zapewnili biorących w nim udział mieszkańców, że wszystkie zgłoszone pisemnie uwagi zostaną rozpatrzone podczas dalszej procedury inwestycyjnej. Projektant Marcin Machura poinformował o powstaniu trzech wariantów przebiegu obwodnic oraz drogi S19 i zapewnił, że na razie są one równoważne i żaden nie ma priorytetu. Tłumaczył też mieszkańcom, że inwestycja jest dopiero na pierwszym etapie. Z kolei Jacek Sokołowski z GDDKiA odpowiadał na pytania dotyczące wykupu gruntów pod inwestycje. Poinformował m.in. że tę procedurę reguluje specustawa drogowa i będzie ją prowadził wojewoda na odpowiednim etapie inwestycji. Z wypowiedzi przedstawiciela GDDKiA wynikało, że do wykupu gruntów może dojść ok. 2020-21 r.
Podobne spotkania informacyjne organizowane są przez firmę projektanta i inwestora w kolejnych miejscowościach: Boćkach, Dziadkowicach, Sarnakach i Siemiatyczach. Ich celem jest poinformowanie lokalnej społeczności o planowanym przedsięwzięciu, tj. budowie drogi ekspresowej S19 na odcinku Ploski-Chlebczyn. Po konsultacjach prowadzone będą kolejne prace przygotowawcze do inwestycji. Cała dokumentacja ma być gotowa tak, by jesienią 2017 roku można było złożyć wnioski o wydanie decyzji środowiskowych.
Podstawowe informacje i parametry
Droga ekspresowa S19
Planowana od wielu lat droga szybkiego ruchu o długości ok. 570 km, leżąca we wschodniej części Polski, łącząca przejście graniczne z Białorusią w Kuźnicy Białostockiej, przez Białystok, Bielsk Podlaski, Lublin, Rzeszów i Krosno z granicą ze Słowacją w Barwinku. Na wysokości Bielska Podlaskiego ma tworzyć zachodnią obwodnicę miasta, prowadzącą z kierunku północnego (Haćki i Proniewicze) w kierunku południowym (Piliki i Dobromil). W ramach jej bezkolizyjnego przebiegu mają powstać dwa węzły drogowe, które pozwolą wjechać na szosę S19 i z niej zjechać. Będą to węzły: „Bielsk Podlaski Północ” (po zachodniej stronie obecnej drogi krajowej DK 19 z Białegostoku, na wysokości ul. Ekologicznej) oraz „Bielsk Podlaski Zachód” (po południowej stronie obecnej drogi krajowej DK 66 z Zambrowa, na wysokości początku lasu przed Szastałami). Plany budowy zachodniej obwodnicy Bielska Podlaskiego przewidują m.in. poprowadzenie jej wiaduktem nad torami kolejowymi oraz ul. Żwirki i Wigury (szosą do Strabli), budowę wiaduktu nad obwodnicą dla ul. 11 Listopada (drogi wojewódzkiej DW659 do Augustowa i Topczewa) oraz poprowadzenie obwodnicy wiaduktem nad obecną ul. Brańską (drogą krajową DK 66 do Brańska i Zambrowa).
Klasa techniczna – S. Prędkość projektowa – 120 km/h. Przekrój – 2x2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m plus pas awaryjny szerokości 2,5 m; szerokość pasa dzielącego 12 m). Dopuszczalny nacisk osi pojazdu – 115 kN/oś.
Obwodnica Bielska Podlaskiego w ciągu DK66
Droga krajowa DK66 o długości 114 km leży w całości na terenie województwa podlaskiego i łączy Zambrów (i szosę Warszawa-Białystok) przez Wysokie Mazowieckie, Brańsk, Bielsk Podlaski i Kleszczele z przejściem granicznym z Białorusią w Połowcach. Nowa inwestycja GDDKiA przewiduje budowę południowej obwodnicy Bielska Podlaskiego w ciągu DK66, która pozwoli również na połączenie nowej drogi ekspresowej S19 z przejściem granicznym w Połowcach. Plany budowy południowej obwodnicy Bielska Podlaskiego przewidują m.in. budowę dwóch rond: na skrzyżowaniu z obecnym wylotem DK66 na Brańsk (ul. Brańska) i na Połowce (ul. Kleszczelowska), węzła „Bielsk Podlaski Zachód” na planowanej drodze ekspresowej S19, skrzyżowania zwykłego z wylotem w kierunku Siemiatycz obecnej drogi krajowej DK19 (ul. Wojska Polskiego, przed Lasem Pilickim), budowę w Studziwodach dwóch wiaduktów nad obwodnicą dla ulic: Bagnistej i Dubiażyńskiej, a także wiaduktu nad torami kolejowymi i mostu na rzece Białej.
Klasa techniczna – GP. Prędkość projektowa – 100 km/h. Przekrój – 1x2 (jedna jezdnia po jednym pasie ruchu w każdą stronę o szerokości 3,5 m). Dopuszczalny nacisk osi pojazdu – 115 kN/oś.
Wydarzenie miało miejsce 7.2.2017
Imieniny obchodzą
Franciszek
Dominik
Maksymilian
27
środa
listopad 2024