Budowa drogi ekspresowej S19 może rozpocząć się nawet w 2018 roku, a do 2023 nowa szosa powinna być ukończona. Dotyczy to także obwodnicy naszego miasta. Takie zapewnienie złożyła Minister Infrastruktury i Rozwoju Maria Wasiak, która w poniedziałek odwiedziła Bielsk Podlaski i odebrała z rąk Burmistrza Jarosława Borowskiego prawie 3700 podpisów pod petycją do rządu z prośbą o budowę „dziewiętnastki”.
- Odczytuję je jako wynik wielkiego zaangażowania mieszkańców i ich determinacji w dążeniu do zrealizowania potrzebnej im inwestycji – mówiła Minister Maria Wasiak podczas spotkania, w którym wzięli udział także m.in.: Poseł Robert Tyszkiewicz, Wojewoda Andrzej Meyer i Dyrektor podlaskiego oddziału GDDKiA Jerzy Doroszkiewicz.
- To podpisy zebrane wśród bielszczan, ale też w okolicznych miejscowościach i powiatach. Wszystko po to, by już nikomu nie zaświtał w głowie pomysł rezygnacji z tej inwestycji – podkreślał Burmistrz Miasta Bielsk Podlaski Jarosław Borowski.
Burmistrz nie ukrywał zadowolenia z przebiegu spotkania.
– Dziś usłyszeliśmy z ust Pani Minister nie tylko deklarację, że droga S19 będzie realizowana, lecz również konkretne terminy jej budowy – zauważył podczas wystąpienia dla ekip reporterskich telewizji.
Szosa – szansa dla przedsiębiorców
Minister Maria Wasiak przypomniała podczas spotkania w Bielsku, że powstanie drogi ekspresowej S19 zostało uwzględnione w przyjętym niedawno Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-23. Zaplanowano w nim, że odcinek drogi ekspresowej S19 z Lubartowa (k. Lublina) do Białegostoku (przez Bielsk Podlaski i Siemiatycze) o długości blisko 216 km, powstanie w latach 2018-24.
Minister podkreślała jednak, że przy budowie „dziewiętnastki” musi być brany pod uwagę także aspekt ekologiczny.
– Podczas tej inwestycji trzeba wyważyć różne wartości i dojść do porozumienia, bo najgorsze jest prowadzenie w nieskończoność dyskusji – mówiła Minister Maria Wasiak. – Musimy wziąć pod uwagę ochronę dziedzictwa przyrody, ale w ten sposób, by nie uniemożliwić budowy drogi.
Przebieg drogi ekspresowej S19 został bowiem ustalony już w 2009 roku, ale jej budowa na odcinku województwa podlaskiego praktycznie do dzisiaj nie ruszyła. Przyczyną były negatywne decyzje środowiskowe odmawiające zgody na realizację przedsięwzięcia wydane przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. W sprawie odcinka z Choroszczy do Plosek spór pomiędzy inwestorem: białostockim oddziałem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad a Generalną Dyrekcją Ochrony Środowiska trafił już do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Odcinek pomiędzy Ploskami a Chlebczynem (wsią za mostem na Bugu), którego elementem jest też obwodnica Bielska Podlaskiego, jest na etapie odwołania GDDKiA od negatywnej decyzji Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.
Formalności odwlekają inwestycję, gdy tymczasem droga ekspresowa S19 nie tylko poprawiłaby bezpieczeństwo i komfort podróżnych, ale też zwiększyła atrakcyjność inwestycyjną Bielska Podlaskiego i całej wschodniej części Polski oraz ułatwiła prowadzenie działalności przedsiębiorcom.
- Jesteśmy zagłębiem na skalę europejską budownictwa modułowego i tylko nasze firmy wysyłają w świat kilkanaście TIR-ów dziennie – podkreślał uczestniczący w spotkaniu Jan Mikołuszko, Przewodniczący Rady Nadzorczej Grupy Unibep. I podkreślał: – Szosa S19 ma aż trzy naturalne znaczenia: służy do zabezpieczenia potrzeb transportowych, łączy kraje tzw. Pribałtyki z południem Europy w ramach „Via Carpatii” i jest drogą położoną wzdłuż wschodniej granicy Unii Europejskiej, na którą można nanizać przejścia graniczne jak paciorki na różaniec.
Obwodnica – ulga dla miasta
Minister Infrastruktury i Rozwoju podkreślała w Bielsku, że wraz z Programem Budowy Dróg Krajowych rząd przyjął do realizacji również Program Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych.
- W całym kraju jest ponad tysiąc miejsc, w których potrzeba miniinwestycji, lecz żeby je zrealizować, trzeba dobrze znać lokalne potrzeby i obyczaje osób korzystających z dróg – mówiła Minister.
W Programie Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych zapisano trzy inwestycje dotyczące Bielska Podlaskiego, w tym modernizację drogi krajowej nr 66 w kierunku przejścia granicznego w Połowcach na odcinku między Bielskiem a fabryką koncernu IKEA w Koszkach.
W trakcie spotkania z Minister Marią Wasiak Wicestarosta Bielski Piotr Bożko sugerował też, by przy planowaniu obwodnicy Bielska wziąć pod uwagę przedłużenia jej przebiegu do drogi krajowej nr 66 w kierunku przejścia granicznego w Połowcach, a nawet drogi wojewódzkiej 689 prowadzącej z naszego miasta do Hajnówki i Białowieży. Taka inwestycja ułatwiłaby przejazd ciężkich pojazdów w kierunku Połowców, fabryki w Koszkach, a także centrów przeładunkowych w Plancie i Siemianówce.
Tymczasem Minister Maria Wasiak informowała o planach odbudowy połączenia torowego Bielska z Hajnówką. Podkreślała przy tej okazji konieczność rozwoju transportu kolejowego.
- W takim regionie jak Podlaskie nie wolno zaniedbywać sieci kolejowej, bo jest to transport przyjazny dla przyrody, która jest waszym wielkim bogactwem – mówiła Minister Maria Wasiak. I zapewniała: - Chcemy tak przygotować realizację drogi S19, by od jej budowy nie było już odwrotu.
Burmistrz Miasta Bielsk Podlaski Jarosław Borowski dziękuje wszystkim osobom zaangażowanym w zbieranie podpisów pod apelem do rządu o budowę drogi ekspresowej S19.
Imieniny obchodzą
Konrad
Andrzej
Nikola
01
piątek
listopad 2024